THE NEWS BLOG

 
Steve and Jen bring you this daily review of the news
Premium Advertiser

News Blog Sponsors

News Links

BBC World Service
The Guardian
Independent
Washington Post
Newsday
Iraq Order of Battle
Agonist
NY Times
LA Times
ABC News
CNN
Blogger

 
Blogs We Like

Daily Kos
Atrios
Digby's Blog
Skippy
Operation Yellow Elephant
Iraq Casualty Count
Uggabugga
Media Matters
Talking Points
Defense Tech
Intel Dump
Soldiers for the Truth
Margaret Cho
Juan Cole
Tbogg
Corrente
Gropinator
Just a Bump in the Beltway
Baghdad Burning
Wonkette
Howard Stern
Michael Moore
James Wolcott
Cooking for Engineers
There is No Crisis
Whiskey Bar
Rude Pundit
Driftglass
At-Largely
Crooks and Liars
Amazin' Avenue
DC Media Girl
The Server Logs

 
Blogger Credits

Powered by Blogger

Archives by
Publication Date
August 2003
September 2003
October 2003
November 2003
December 2003
January 2004
February 2004
March 2004
April 2004
May 2004
June 2004
July 2004
August 2004
September 2004
October 2004
November 2004
December 2004
January 2005
February 2005
March 2005
April 2005
May 2005
June 2005
July 2005
August 2005
September 2005
October 2005
November 2005
December 2005
January 2006
February 2006
March 2006
April 2006
May 2006
June 2006
July 2006
August 2006
September 2006
October 2006
November 2006
December 2006
January 2007
February 2007
Comments Credits
Comments by YACCS
Monday, June 05, 2006

Oh yeah, about that guy you libeled........

Ben Margot/Associated Press

Wen Ho Lee won $1,645,000
over an invasion of privacy
involving his history and finances.



Eric Bohlert discusses the settlement Wen Ho Lee, the former DOE scientist falsely accused of espionage

Newsroom Lessons From The Wen Ho Lee Fiasco

How fitting that the profoundly embarrassing newsroom saga of Wen Ho Lee came to close last week with the announcement that five major media companies had agreed to join forces with the federal government and write checks totaling $1,645,000 to the former Los Alamos atomic scientist falsely accused of being a Chinese spy. The checks were written in order to make Lee's problematic civil lawsuit go away. It's ironic, because the unprecedented, seven-figure settlement--feel free to call it hush money--sprang from Lee's accusation that the government and the press had joined forces in 1999 to portray Lee as a treasonous mastermind. In other words, despite what's taught in classrooms about the importance of the press in a democracy remaining independent from the government, the two teamed up to smear Lee in `99, and then had to buddy-up again in 2006 to pay for their sins. It's only fitting.

I wonder what Notra Trulock makes of last week's news? A discredited former Energy Department intelligence officer who often came across as a Clinton-hating dittohead, Trulock served as a key government source throughout the Lee witch hunt. (The charges against Lee crumbled in court after Lee had already spent 278 days in solitary confinement.) Trulock was the source some news organizations didn't want to reveal in court and the man who led key reporters around by their noses, spinning fantastic tales about Lee's diabolical deeds; half-baked tales that were often faithfully retold in the pages of the most important newspapers in America. Read: The New York Times. Last week's settlement might have included five news organizations--ABC News, the Associated Press, the Los Angeles Times, the New York Times, and the Washington Post--but the Wen Ho Lee saga has always been about the woeful conduct of the Times and its embarrassing reliance on someone like Trulock who wielded such an obvious partisan ax as he chased after Lee, and by extension the Clinton administration, which Trulock argued was somehow protecting Lee's espionage. (Don't ask.)

Of course, the Wen Ho Lee tale and the Times' wildly over-heated reporting (eagerly hyped by the paper's editorial page, run at the times by Howell Raines) did not spring from a vacuum. Instead, it occurred at the pinnacle of the press corps' Get-Clinton years and fit into a distinct and troubling pattern at the newspaper of record. Recall that the Times embarrassed itself in the 1990s with its now-discredited Whitewater coverage; a story often fed to the Times by anonymous partisan Republican sources. The Times embarrassed itself with an innuendo-heavy Loral investigation that suggested the Clinton White House gave away weapons secrets to the Chinese in exchange for campaign contributions; a story often fed by anonymous partisan Republican sources. The Times embarrassed itself with its one-sided Wen Ho Lee coverage; a story often fed by anonymous partisan Republican sources. And more recently, the Times embarrassed itself with its pre-war WMD coverage; a story often fed by anonymous partisan Republican sources.

As I note in my new book, "Lapdogs: How the Press Rolled Over for Bush":

During the Clinton years the fantastic tales--Whitewater, [Loral] and Wen Ho Lee--were designed to embarrass a Democratic president. During the Bush years the fantastic tale about WMD's was designed to help start a war. In each case the Times, anxious to shed its 'liberal media' tag, fell for the ploy, promoted the false stories, and did severe damage to the newspaper's reputation in the process.


Specifically, Lee's suit claimed anonymous government sources violated the Privacy Act by leaking personal information about Lee and fingering him as the culprit in an FBI investigation. Lee's attorneys argued the only way to find out who violated the Privacy Act was to force the reporters to reveal their sources. Federal judge Thomas Penfield Jackson agreed, over and over gain. As media outlets lost at every juncture of the case (media companies have been taking a thumbing in courts recently) it became obvious their reporters were going to either go to prison or pay huge contempt-of-court fees. Hence, the unprecedented settlement, where mainstream media companies signed off the once-unthinkable proposition of paying a critic to go away. Some journalism pro's fret the settlement marks a dark day for confidential sources, and they may be right. But let's hope the settlement also reminds reporters that anonymous partisan sources who completely and repeatedly mislead lead them, while perhaps breaking the law in the process, the way Trulock appeared to have done aren't sources worth protecting.


NOTE: In March 1999, when the Times was poised to break its big Wen Ho Lee scoop on page 1, a story with major national security implications, Clinton's FBI, for various reasons, asked the Times to hold off running the story. The Times complied for just 48 hours and then published the story. But recall that in 2004, when the Times was set to break its big NSA wiretapping story on page 1, a story with major national security implications, the Bush's administration, for various reasons, asked the Time to hold off running the story. The Times complied for nearly a year before finally publishing the story.

posted by Steve @ 11:08:00 AM

11:08:00 AM

The News Blog home page





 

Editorial Staff
RSS-XML Feeds

Add to My AOL

Support The News Blog

Amazon Honor System Click Here to Pay Learn More
News Blog Food Blog
Visit the News Blog Food Blog
The News Blog Shops
 
 
 
Operation Yellow Elephant
Enlist, Young Republicans